Hoe het begon...

Een kleine zolderkamer in Poortugaal: dat was in 1994 de eerste huisvesting van PanArt. Inmiddels zijn we alweer 15 jaar gevestigd in ons ruime pand aan de Ambachtsweg 8c in Rhoon. We zijn begonnen met kleine opdrachten voor enkele lokale bedrijven, nu bedienen we een grote verscheidenheid aan klanten waarvoor we websites, marketingcampagnes, corporate identities, jaarverslagen en nog veel meer ontwikkelen. PanArt is uitgegroeid tot een full service bureau met een groot klantenbestand.


 

Hoe zag dat er nou uit 25 jaar geleden? Nou zo! Ook toen al werkten Yvon en Marcel met een klein team hard aan hun succes, met veel liefde voor hun vak én voor de klant. Het PanArt-team is inmiddels een béétje gegroeid naar maar liefst 19 enthousiaste collega’s.

 


Interview van eigen bodem

Na vijf jaar als collega’s te hebben gewerkt bij een reclamebureau/uitgeverij ontstond bij Yvon en Marcel het idee om samen een bedrijf op te richten. Een eigen reclamebureau, dat was de grote droom! Toen zelfs de klanten van destijds Marcel aanspoorden om voor zichzelf te beginnen, hakten ze de knoop door en werd in 1994 PanArt geboren. Een slaapkamer in het woonhuis in Poortugaal werd omgetoverd tot studio en kantoor. Met drie klanten was er direct lekker veel werk en was het geleende startkapitaal in drie maanden terugverdiend. Marcel deed het creatieve werk en verzorgde het klantcontact, Yvon schreef teksten en nam het zakelijke en financiële deel voor haar rekening. “Tot op de dag van vandaag zijn de rollen nog zo verdeeld en zijn we een typisch voorbeeld van één en één is drie.”

Vanaf de start is PanArt een full service bureau. De klant ontzorgen en mooie dingen maken, een no-nonsense en flexibele werkwijze, en een vriendelijke en open houding: Ook wat dat betreft is er weinig veranderd. Yvon en Marcel werkten hard en met veel plezier. Creatieve en originele ontwerpen maken, maar ook acquisitie plegen, een netwerk opbouwen, op tijd automatiseren en goed bijblijven op vakgebied vormden de basis voor een continu groeiend aantal opdrachtgevers. Na twee jaar volgde weer een grote stap: de eerste werknemer werd in dienst genomen! “Dat was het meest spannende, de eerste medewerker aannemen. Je bent dan ineens ook verantwoordelijk voor iemand anders, het salaris moét verdiend worden.”

We groeien uit ons jasje
Na twee jaar werd de halve zolder van het woonhuis erbij getrokken en na vijf jaar, in 1999, verhuisde het bedrijf naar ‘twee hoog achter’, schuin boven boek- en leeswinkel Het Witte Huys in Rhoon. Inmiddels vijf man/vrouw sterk bleef PanArt lekker groeien, en in 2002 verhuisden Yvon en Marcel naar de huidige locatie aan de Ambachtsweg in Rhoon waar PanArt inmiddels bestaat uit een team van 19 collega’s.

Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn; alleen maar goede tijden en groei? Nee, zeker niet! De economische crisis werd vanaf 2010 ook voor PanArt voelbaar en hakte er drie jaren lang flink in. Als reactie hierop begonnen Yvon en Marcel niet direct met snijden in de kosten en het personeelsbestand, maar gingen de ambitieuze ondernemers op zoek naar nieuwe manieren om omzet te genereren. Ze zetten in op grotere opdrachtgevers in branches waar de bezuiniging minder hard had toegeslagen. Dat resulteerde in twee grote nieuwe klanten: gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam. “Er deden in beide gevallen zo’n 70 bureaus uit heel Nederland mee aan deze aanbestedingen. Heel spannend allemaal en ook best lastig, omdat we totaal geen ervaring hadden met dit soort aanbestedingstrajecten. Toch wonnen we ze allebei en kregen we – samen met nog vier respectievelijk twee bureaus – contracten voor vier jaar. Vanaf dat moment ging het weer langzaam bergopwaarts. “Gelukkig hadden we ook nooit al ons geld uitgegeven en dus een zakelijke spaarpot, waarmee we die paar slechte jaren goed konden opvangen.” PanArt bleef haar dienstverlening verbeteren, de opdrachtgevers ontzorgen en verrassen, en investeren in kennis binnen het team van gedreven medewerkers. Ook organisatorisch zijn Yvon en Marcel altijd in beweging. “We zijn inmiddels beiden vijftigers, maar zorgen er zeker voor dat we veel feeling houden met nieuwe manieren van werken en de jonge generatie.”

Een blik in de glazen bol
En dan nog even een kleine blik in de toekomst. “We merken meer en meer dat het gat tussen de schoolbanken en arbeidsmarkt steeds groter wordt. Wij willen graag ons steentje bijdragen aan een oplossing hiervoor door onze kennis te delen.” De eerste stappen richting onze eigen PanArt Academy zijn inmiddels dan ook voorzichtig gezet…

PanArt bestaat dit jaar 25 jaar. Op naar nog heel veel mooie, creatieve jaren!

2019 = Feest!

2019 staat in het teken van feest! Daarom hebben we al leuke activiteiten op de planning staan. Benieuwd welke ideeën we bedacht hebben voor onze collega’s en onze klanten? Hou onze Socialmedia-kanalen en natuurlijk deze pagina regelmatig in de gaten!

     

 

25 jaar PanArt logo's

Ter ere voor ons 25-jarige lustrum moesten wij als creatief bureau natuurlijk ook een speciaal logo hebben. Aan al onze collega’s, dus niet alleen aan de ontwerpers, hebben we de vraag gesteld of ze iets leuks konden ontwerpen. De resultaten kunnen jullie de komende maanden bewonderen. Hoe ze op hun idee zijn gekomen? Dat lees je hieronder.

“25 jaar PanArt, dat moet groots gevierd worden! Daarom heb ik het getal vijfentwintig prominent in mijn logo geplaatst. Én ik heb vuurwerk toegevoegd. Want wat is een feest zonder vuurwerk?”

Frank Siebelink
mediadesigner & animator

“Verfspetters, een feestelijke vertaling van de kwaststrepen van het PanArt logo.
Met de vele huisstijlkleuren wordt het een écht feestje. De schaduwen van de tekst geven diepte. Dit staat voor de gedachten achter elk ontwerp.”

Renske Warnaar
creatief dtp-er

“Veelzijdigheid gecombineerd met feestelijkheid is hetgeen dat ik laat zien met mijn variant van het PanArt logo. De confetti geeft een feestelijk gevoel maar staat ook voor de vele opdrachten die PanArt door de jaren heen heeft uitgevoerd.”

Jurrian Mol
mediadesigner

“25 jaar PanArt, maar wat is een feestje zonder taart. In dit feestelijke ontwerp komen de vele huisstijlkleuren terug voor een echt spektakelstuk. Vergeet de kaarsjes niet uit te blazen!”

Stef Rullens
stagiair digital design

“PanArt staat voor veelzijdigheid en fullservice en daar zijn we trots op! Met het logo en animatie heb ik geprobeerd dit uit te lichten. Simpel en no-nonense zoals we zijn, maar met álle energie die we in ons hebben! 25 jaar PanArt!”

Marieke Hendriksen
mediadesigner & animator

“25 jaar PanArt: een feestje waard? Tuurlijk. Maar het was ook gewoon vijfentwintig jaar keihard werken! Gelukkig wel met véél plezier aan hele leuke opdrachten… :)”

Peter Roerink
mediadesigner

“Succesvol creatief werk leveren waarbij de opdrachtgever altijd voorop staat. Gestart als full service bureau en dat zijn we nog steeds, alleen een stukje groter dan in 1994. Trots op het bureau, ons team, onze opdrachtgevers en heel blij met deze mijlpaal. Daar hoort uiteraard een blij jubileum-logo bij.”

Marcel Panhuis
creatief directeur

“PanArt bestaat 25 jaar. Maar wat is nou eigenlijk 25 jaar? Sta jij wel eens stil bij het begrip tijd en uit hoeveel seconden bijvoorbeeld een dag bestaat? Soms gaat een dag als een flits voorbij, maar elke dag leren, ontdekken en ontwerpen we iets nieuws. Samen met PanArt op naar de volgende 788.918.400 seconden!”

Vera van Dijk
mediadesigner


25 tips & voordelen voor jou

  1. Plaats minstens 3x per week een update op je social media kanalen. Door regelmatig updates te plaatsen op je pagina verliezen de volgers je niet uit het oog en hou je ze op de hoogte van ontwikkelingen binnen je bedrijf.
  2. Maak gebruik van hashtags bij het plaatsen van een nieuwe update. Door gebruik te maken van hashtags vergroot je het bereik van je bericht.
  3. Betrek je volgers door ze een vraag te stellen in je updates.
  4. Vergeet bij het plaatsen van een update de Stories van Instagram niet.
  5. Pas je bericht aan op de doelgroep die je via je kanaal wil bereiken, LinkedIn is bijvoorbeeld een stuk zakelijker dan Facebook en Instagram.
  1. Je kunt precies de locatie aangeven waar de correctie moet plaatsvinden door hier een opmerking bij te plaatsen.
  2. Door het gebruik van sticky notes heb je minder kans op het maken van fouten.
  3. Je kunt met sticky notes teksten markeren, onderstrepen en doorhalen om aan te geven wat ermee moet gebeuren.
  4. Het kost minder tijd om de correcties te checken en om deze door te voeren in het ontwerp.
  5. Doordat het werken met sticky notes tijdbesparend is bespaar je ook nog eens op de kosten.
  1. Door gebruik te maken van een professionele fotograaf heb je nooit meer last van onscherpe beelden.
  2. Je beelden zijn altijd rechtenvrij.
  3. De beelden zijn altijd op hoge resolutie.
  4. Geen kosten voor het aanschaffen of huren van de juiste apparatuur.
  5. Geen standaard beelden maar altijd gemaakt vanuit een creatieve visie op de vraag van de klant.
  1. Bewegend beeld trekt de aandacht.
  2. Met een bedrijfsfilm op je website staat deze automatisch hoger in Google.
  3. Een bedrijfsfilm legt op een toegankelijke manier uit wat je bedrijf doet.
  4. Bewegend beeld nodigt uit om het hele verhaal te volgen.
  5. Een bedrijfsfilm is een goed middel om te delen op verschillende kanalen om zo meer bekendheid te creëren.
  1. Zorg voor up-to-date content.
  2. Zorg ervoor dat er geen dubbele content op de website staat.
  3. Zorg dat je website op alle apparaten (van desktop computer tot mobiele telefoons) goed werkt en zichtbaar (responsive) is.
  4. Houd er rekening mee dat meer dan 50% van je bezoekers je pagina bekijkt vanaf een mobiele telefoon.
  5. Zorg ervoor dat de navigatie binnen je website logisch is voor je bezoekers zodat ze altijd snel kunnen vinden wat ze zoeken.